Forskningsgruppen for uhæmmet vidensanvendelse

Kreativitet som et fag i skolen

Er skolen af i dag god til at udvikle elevernes kreativitet? Skal kreativitet være et fag i sig selv? Skal kreativitet være en integreret del af de eksisterende fag? Hvad gør man som skole og som lærer, hvis man gerne vil gøre eleverne mere kreative? På baggrund af vores forskning kommer vi med vores bud på hvordan man kunne tænke kreativitet som et fag i skolen.

UDFORDRINGEN NÅR VI ØNSKER MERE KREATIVITET I SKOLEN

Eleverne skal først og fremmest have en selv-oplevelse af at være kreative. De skal have en kreativ selvtillid. En erfaring baseret på talrige succesrige oplevelser der har lært dem at det er OK at få ideer selvom de ikke er helt "normale", at det er OK at lave fejl, at det er OK bare at være sig selv, at man ikke behøver gemme sig i det socialt accepterede "normale" og være lige som alle andre. Undervisning i kreativitet handler om at slippe eleverne fri til at forfølge deres egne ideer og forskellige forståelser af verden.

Forskningen i kreativitet tyder på at kreativitet er medfødt. Vores grundlæggende tilgang til livet og til at lære noget - ser ud til at være kreativ, men gennem opdragelse og uddannelse risikerer vi at blokere kreativiteten. Blokeringen skabes af en række negative oplevelser med at være kreativ. F.eks. at nogen griner af et forkert svar eller af en lidt skæv opgave man har lavet. Derfor er det vigtigt at eleverne i skolen møder et undervisningsmiljø der skaber positive oplevelser med at være kreativ og dermed bidrager til at genskabe elevens kreative selvtillid. Det kan ske både gennem en dedikeret kreativitetstræning og gennem den daglige undervisning i fagene. Eleven skal have en lang række succesoplevelser med at være kreativ som tilsammen (gen)skaber en kreativ selvtillid så eleven i højere grad kan gøre brug af sin naturlige kreativitet. Et undervisningsmiljø der understøtter kreativitet er også vigtigt for at eleven tør være kreativ og dermed får fuldt udbytte af træningen. Mulighederne er mange og som skole eller lærer må du træffe nogle valg om hvor meget eller hvor lidt der skal gøres. Der må gerne eksperimenteres.

KREATIVITET SOM ET FAG I SKOLEN - VORES BUD PÅ NOGLE IDEER

Det vigtigste at forstå er at der er meget stor forskel på hvordan man er elev i faget Kreativitet sammenlignet med de andre fag. I de fleste fag bliver eleven målt på, og derfor opdraget til, at kunne gengive faget så fejlfrit som muligt = 12 tal. I faget Kreativitet handler det istedet for 12 tals tænkning om kreativ tænkning. Her er der ingen rigtige svar. Her handler det istedet om at kunne blande sin viden på utallige nye måder som åbner op for nye måder at forstå og forholde sig til fagene og verden på. Hvis vi ønsker elever der er mere kreative er den helt grundlæggende udfordring at lære dem en helt ny måde at gå i skole på end de er vant til. Men vi ønsker måske ikke, i første omgang, at give afkald på den nuværende tilgang til skolegang i Danmark. Hvordan håndterer vi at lære eleverne to nærmest modsat rettede måder at være elev på - så de kan rumme både 12-tals tænkningen og den kreative tænkning?

VI FORESLÅR EN TO-TRINS RAKET

Vores bud på vejen til mere kreativitet er en to-trins raket, hvor første trin er indførelsen af et nyt fag "kreativitet", hvor eleverne lærer at tænke og handle kreativt. Faget er adskilt fra de andre fag, hvilket klart har en række ulemper vi vil komme ind på senere. MEN et fag har den fordel at eleverne mentalt får lettere ved at håndtere at hele det at være elev og at gå i skole bliver vendt på hovedet. Det bliver også lettere for læreren som så ikke skal håndtere modsat rettede krav i sin undervisning. I faget kreativitet kan man koncentrere sig om at udvikle kreative kompetencer. Vi har gode erfaringer med at anvende pædagogikken fra Creative Platform Learning (CPL) og Den Kreative Platform (DKP), som er udviklet præcist til den type undervisning vi forestiller os i faget kreativitet.

Andet trin på raketten er at anvende pædagogikken fra kreativitetsfaget i de andre fag. Målet må helt klart være at eleverne kan anvende deres genvundne kreativitet i alle fag – og i livet generelt. Ellers er det spildt at indføre et nyt fag. Og er et nyt fag så overhoved den bedste løsning? Vi har i mange år arbejdet med at indføre CPL og DKP i fagene for at fremme elevernes kreativitet. Den helt grundlæggende udfordring i det er en kollision på det pædagogiske plan. Den pædagogik der gør eleverne mere kreative støder panden mod muren i en skole hvor det først og fremmest handler om en korrekt gengivelse af stoffet uden at lave fejl. Det kan sagtens lade sig gøre at anvende CPL pædagogikken til at få 12, og kreativitetens vej til de rigtige svar kan også blive kortere end den traditionelle. Udfordringen er at hele ”systemet” med skole, lærer, elever og forældre er opdraget til at tænke traditionelt. Derfor kræver det en høj grad af vedholdenhed fra skolen og lærerens side at ”vende skuden”. Derfor kan det være en fordel at indføre et fag, hvor man i fred for 12-tallernes krav om robotadfærd kan udvide sin tænkning til også at rumme den kreative tænkning. Når eleverne så har fået en større kreativ selvtillid skal den selvfølgelig bæres over i de andre fag, hvor den dog stadig let kan dræbes hvis man ikke passer på. Det er en anden type udfordring vi ikke vil adressere yderlig her.

FAGET KREATIVITET SOM MØDESTED FOR DE ANDRE FAG

Vi foreslår at man i faget Kreativitet, udover at træne kreativitet, lader faget agere mødested for alle de andre fag og være det sted hvor man møder de andre fag på kreativitetens premisser. Her arbejdes der med opgaver fra dansk, matematik og de øvrige fag - på den kreative måde. Ad den vej trænes og klargøres eleven til at bære sin genvundne kreativitet over i de andre fag – gerne med hjælp fra lærerne.

INDHOLD I FAGET KREATIVITET

Kreativitetstræning som træner i elevernes kreative kompetencer, herunder Flydende Tænkning, Fleksibel Tænkning, Originalitet, Videre udvikling af ideer, At sige JA OG til ideer, At acceptere fejl og at kunne deltage i et kreativt samarbejde. Målet er at udvikle elevens kreative kompetence og nok så vigtigt at udvikle elevens kreative selvtillid som er den der gør at eleven har tillid til - og tør anvende sine nye kompetencer. Her kan du anvende forskellige typer træningsprogrammer.
Udvikling af en personlig kreativ metode. For at få fuldt udbytte af sin kreativitetstræning skal eleven integrere den i sin måde at arbejde og løse opgaver på. Det kræver øvelse og succesfulde erfaringer at gøre det. Her foreslår vi at eleverne løser såvel tværfaglige opgaver som stereotype opgaver fra de andre fag ved hjælp af deres personlige kreative metode. Så lærer de i et trygt miljø at en opgave kan løses på vidt forskellige måder. Her er det vigtigt at opgaverne fra de andre fag ikke løses for at blive bedre til de andre fag. De løses alene for at få erfaring med at arbejde kreativt. Langsomt lærer eleven at der findes forskellige veje til målet og at håndtere forskellig rettede krav fra omgivelserne.
Personligt involverende projektopgaver. Når man arbejder kreativt arbejder man ud fra sig selv med noget der vedrører en selv og man henter derfor en energi fra en indre motivation som "udefra" kommende opgaver ikke kan levere. Det er vores erfaring at projektarbejde kan gøres langt mere kreativt når det faciliteres end hvis man bare lader eleverne selv strukturerer processen. Man kan f.eks. anvende det kreative gruppearbejde i CPL modellen. Endnu mere kreativitet får man dog frem hvis man i stedet for gruppearbejde, hvor alle skal være enige om mål og midler, lærer eleverne at samarbejde om individuelle projekter. Som kreative individer der henter hjælp og inspiration fra omgivelserne.
Tværgående undervisningsaktiviteter tager alle afsæt i faget Kreativitet. Tværgående projektaktiviteter, emneuger, innovations- og entreprenørskabs aktiviteter kan alle tage deres afsæt i faget kreativitet. Hermed bliver det faget hvor alle fag mødes og giver mening sammen. På den måde behøver skolen heller ikke mange lærere der kan undervise i faget kreativitet. Vores erfaring er at der på en typisk skole er 1-3 lærer som brænder for undervisning i kreativitet og vi har set gode eksempler på at disse lærere driver de tværgående aktiviteter.

Den pædagogiske metode i kreativitetsfaget er som sagt vigtig. Når hele ideen med faget Kreativitet er at udstyre eleverne med en alternativ tilgang til opgaver - en tilgang der kolliderer frontalt med 12-tals ideologien, er de også nødt til at blive mødt på en hel anden måde af underviseren. Der er brug for et kreativt læringsmiljø.

Undervisningsmodellen Creative Platform Learning (CPL) er udviklet til det formål. Vi har udviklet den - og anvender den - i vores egen uddannelse på universitet Creative Genius semesteret hvor har set hvordan den transformerer de studerendes studieadfærd og deres personlighed. Det gør den først og fremmest fordi de studerende gennem en lang række små successer med at være kreative OPLEVER at det kan de være. De får i løbet af semesteret en helt utrolig kreativ selvtillid som smitter af på hele deres liv. Se linket her hvis du vil se hvordan de selv beskriver det.

Ovenstående forslag til faget Kreativitet er dels baseret på erfaringer fra vores forsknings- og udviklingsarbejde i skolerne, dels på 5 års erfaring med at afvikle kreativitetsfaget på universitetet som et 9.sem på universitetet (Creative Genius Semesteret), hvor studerende fra alle fagretninger deltager. Vi håber at ovenstående kan inspirer og hjælpe lærere og skoler i deres overvejelser om at få mere kreativitet i elevernes tænkning. Hvis du går og overvejer hvordan det kan gribes an på din skole vil vi gerne være med. Kom og bliv klædt på til at starte kreativitet som et fag på din skole. Læs om kurset her.

Alle cases og projekter