Bøger og artikler

Vi udgiver løbende bøger, artikler og andre former for publikationer om Den Kreative Platform og Creative Platform Learning (CPL). På denne side kan du se udvalgte publikationer, der dækker forskellige områder af teori og praksis.

Creative Platform Learning - En undervisningsmodel, hvor elevernes kreativitet anvendes til at styrke fagligheden er en grundbog, hvor teori og praksis bag Creative Platform Learning gennemgås. Derudover indeholder bogen en lang række eksempler på, hvordan CPL anvendes i en lang række fag. Kort fortalt er CPL en udgave af Den Kreative Platform, der er udviklet til brug i enkeltfag, hvor fokus er på den faglige læring. Bogen udgives i samarbejde med Fonden for Entreprenørskab

The Creative Platform - A handbook in Creative Processes for Education and Worklife er en bog, der gennemgår teori og praksis bag Den Kreative Platform. Den henvender sig gennem anvendelsen af eksempler primært til lærere og pædagoger i skolen, men metoderne i Den Kreative Platform er ligeså udbredte og anvendte i arbejdeslivet til afholdelse af kreative processer. Den er udgivet ved Frydenlund Academic

Enhancing Creativity for individuals, groups and organisations er en engelsk opdateret udgave af Kreativitet som uhæmmet anvendelse af viden. Den er udgivet ved Frydenlund Academic.

Kreativitet som uhæmmet anvendelse af viden er vores mest omfattende udgivelse, der beskriver, hvordan man fremmer kreativiteten hos individer, grupper og organisationer. I bogen gennemgås teorien om kreativitet som uhæmmet anvendelse af viden, der er teorien bag koncepterne Den Kreative Platform, Embodied training program for new thinking og Kreativitetens Didaktik (tidligere 3D-didaktik). Du kan finde den ved at følge dette link til forlaget Frydenlund Her kan du også bladre lidt i den.

Kreativitet og faglig forståelse i enkeltfagsundervisningen med Creative Platform Learning (CPL). I denne artikel beskrives, hvordan den nye CPL-undervisningsmodel, der fokuserer på at elevernes kreativitet fremmer deres faglige forståelse i enkeltfagsundervisning, har været anvendt på en skole i Aalborg. Artiklen hedder Den Kreative Platform - uhæmmet anvendelse af viden udgivet i Aalborg kommunes skoleblad "Sådan gør vi", August 2013

Nye redskaber til værktøjskassen - Børnene har lettere ved at holde koncentrationen i længere tid, når de bliver undervist efter Den Kreative Platform, oplever lærer Alex Skaalum Bloch - en artikel fra Politikkens tillæg om den moderne skole, marts 2014.

Kreativitet kommer ikke af sig selv - Nøglen til kreative elever ligger i at få eleverne til at fokusere på undervisningen i stedet for hinanden. Det lyder måske simpelt, men det er lettere sagt end gjort. - en artikel fra Politikkens tillæg om den moderne skole, marts 2014.

Kreativitet løfter elevernes faglighed er en artikel om en ny undervisningsmodel, der bygger på Den Kreative Platform, og som er udviklet til at fremme det faglige niveau i enkeltfagundervisningen. Den er udgivet i tidsskriftet "Liv i skolen, nr 1, februar 2013, Tema: god undervisning i skolen, VIA University College, ISSN: 1398-2613

Den Kreative Platform i skolen: Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehaven til arbejdspladsen er en bog om Den Kreative Platform henvendt til SKOLEN, fra børnehaven til arbejdspladsen. Det er en bog om Den Kreative Platform i teori og praksis, skrevet til læreren eller uddannelsesplanlæggeren inden for hele uddannelsessektoren. Bogen udgør et paradigmeskift i måden at tænke undervisning på. Der er tale om en undervisningsform, hvor udvikling af elevens kreative kompetence er i fokus, FORDI det faglige niveau derved hæves. Søren Hansen & Christian Byrge, forskningscenter for Den Kreative Platform, Aalborg universitet, 2010, ISBN  978-87-92167-00-2 - Udgives af Fonden for Entreprenørskab og Young Enterprise www.YE.dk.

Den Kreative Platform: uhæmmet anvendelse af viden er en bog, hvor Den Kreative Platform beskrives i en populistisk og praksis nær form. Bogen indeholder også tre videnskabelige artikler, der uddyber horisontal tænkning og de muligheder for tværfagligt arbejde, som Den Kreative Platform giver

Den Kreative Platform Antologi: Praksisanvendelse af Den Kreative Platform i udddannelse, læring og undervisning giver eksempler på, hvordan du kan anvende Den Kreative Platform Platform i praksis

Et kultur og læringsperspektiv på en proces i Den Kreative Platform - af Sofie Qvortrup, Reflexen, Tidsskrift for uddannelser ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet (ISSN1901-5992), vol. 8, nr. 2, 2013.

Conceptualisation of Creativity Practices through Action Research: The case of The Creative Platform at Aalborg University er en Ph.D afhandling om Den Kreative Platform skrevet af Christian Byrge. Her finder du den mest omfattende samling af teori om Den Kreative Platform. Rapporten anvendes som litteratur på et 5 ECTS kursus i ”Radikal nytænkning”, som er udviklet til de videregående uddannelser.

Course in new thinking in higher education: Enhancing creativity through the means of training, theory and workshop. I artiklen præsenteres et forskningsprojekt, der viser, at studerende, der følger et nyudviklet 5 ECTS kursus i Kreativitet og Nytænkning, faktisk bliver mere kreative. Kurset er udviklet til uddannelser efter gymnasieniveau. Udgivet i Problems of Education in the 21 century, Volume 51, 2013

The Creative Platform: a new paradigm for teaching creativity er en artikel, der udbygger teorien bag Den Kreative Platform. Den udbygger især forståelsen af de fire grundlæggende principper bag Den Kreative Platform: 1. Alle har til enhver tid samme fokus 2. Fokus er altid på opgaven 3. Der er ingen bedømmelse af hverken andre deltagere, deres ideer eller den opgave, man udfører 4. En konstant stimulering til at tænke og handle på tværs af mønstre gennem Horisontal Tænkning. Artiklen er udgivet i ”Problems of education in the 21st. century", Vol. 18 , 2010.

The creative platform: a didactic approach for unlimited application of knowledge in interdisciplinary and intercultural groups er den artikel, der mest præcist beskriver teorierne og principperne bag Den Kreative Platform. Artiklen er udgivet her: European Journal of Engineering Education, Taylor & Francis, Vol. 34

Camp Guide: Genvej til unikke ideér er en praktisk og teoretisk guide til at lave camps som en uddannelsesaktivitet. Guiden er skrevet af en række forfattere og er ikke 100% en bog om Den Kreative Platform, men et mix af flere traditioner. Specielt kap. 4 om Camppædagogik i praksis er baseret på Den Kreative Platform. Udgivet af Iværksætterakademiet IDEA, 2010, ISBN 978-87-91934-02-5

Tværfaglighed på Den Kreative Platform er en artikel om, hvordan Den Kreative Platform anvendes til tværfaglige undervisingsforløb organiseret som camps, workshops eller lignende. Udgivet i "Tværfaglighed & Entrepreneurship - en antologi om tværfaglighed i entrepreneurshipsundervisningen", IDEA København og Øresund Entrepreneurship Academy 2008, ISBN: 978-87-9927772-0-9

Yes! – Jeg har lavet en fejlDrop rutinerne og glem fordomme, regler og frygten for at fejle og blive til grin.
Den Kreative Platform hæver sig over den daglige sump og slipper kreativiteten løs i en 3 klasse.

Uhæmmet anvendelse af viden gennem horisontal tænkning på Den Kreative Platform

WOFIE : fire dages workshop for 450 studerende i entreprenørskab er en artikel om, hvordan Den Kreative Platform anvendes i en 4-dags workshop i entrepreneurskab for 450 tværfaglige studerende på Aalborg universitet. Udgivet i "Entreprenørskab og kompetencer", GEM-antologi 2008, Børsens forlag 2009, ISBN 978-87-7664-435-2

Keith Johnstones pædagogik som didaktisk platform for undervisning i kreativitet er en artikel om, hvordan improvationsteaterets fader Keith Johnstones pædagogiske tænkning har inspireret til anvendelsen af 3D-cases.

Den Kreative Platform - Vidensanvendelse, nærvær og energi : Læring uden bedømmelse er en artikel om, hvordan bedømmelsen i form af evaluering kan erstattes af at følge den kreative energi, der slippes fri på Den kreative Platform, TIDSSKRIFT FOR EVALUERING I PRAKSIS, Cepra-striben, nr. 7 dec 2009, ISBN 978-87-991408-3-1

Knowledge Management in Creativity er en artikel, der uddyber horizontal tænkning og knytter det til knowledge management

Kreativitet og Nytænkning kapitel i Innovationsantologi: 12 forskellige bud på innovation. Antologien udgives af Systime