Forskningsgruppen for uhæmmet vidensanvendelse

Det Kreative Gruppearbejde

Vores forskning i kreativitet viser os at hvis man vil have sine elever til at arbejde mere kreativt er det altafgørende at hjælpe dem med at kunne FOKUSERE på opgaven og samtidigt forholde sig ÅBENSINDET. Det kan være en udfordring i gruppearbejdet. Derfor har vi udviklet en model til kreativt samarbejde der både kan anvendes til gruppearbejde og til CO-creation hvor eleverne samarbejder om hinandens individuelle opgaver. Den hedder 1 - 2 - Gruppe  og præsenteres nedenfor.

gruppearbejde blokerer ofte elevens kreativitet

Lad os starte med at slå fast at gruppearbejde kan være den mest kreative måde at organisere arbejdet med en opgave på. Det er bare sindsygt svært og hvis ikke man kender faldgrupperne falder man med stor sikkerhed i dem - til skade for kreativiteten. Der er nemlig flere forhold ved det mere traditionelle gruppearbejde som gør det vanskeligt at bruge sin kreativitet. Med afsæt i kreativitetsforskningen har vi derfor udviklet en ny model for Det Kreative Gruppearbejde.

  1. Hvis eleverne får besked på at danne grupper til at løse en opgave indenfor et givet tidsrum og så i øvrigt selv må bestemme hvor og hvordan de skal arbejde - har man gjort det svært for eleverne. Fokus flyttes nemlig fra opgaven til hvem man er i gruppe med, til gruppens arbejdsform, til hvor man skal arbejde og til hvilke ideer man selv synes bedst om. Derudover overlades til eleverne selv at holde fokus på opgaven fremfor på noget andet spændende der kunne stjæle fokus. Det vil for de fleste elever gøre det umuligt at holde et åbent fokus på opgaven.
  2. Gruppearbejde handler som regel om at løse en fælles opgave. Det medfører en del forhandling, positionering og argumentation i arbejdet, hvilket er ødelæggende for kreativiten. Det er det fordi det unikke i en ide skal dyrkes før diskussionen starter. Man kan sige at elevernes kreativitet anvendes på at forhandle, positionerer sig og argumentere for/imod ideen, hvilket efterlader meget lidt kreativitet til arbejdet med selve opgaven og ideerne.

1-2-gruppe modellen

1, 2, Gruppe modellen er udviklet på baggrund af vores teori om Kreativitet som Uhæmmet Anvendelse af Viden. Formålet med den er at gøre det lettere for den enkelte elev at deltage kreativt i gruppearbejdet. Det kræver to ting. At læreren faciliterer gruppearbejdet så eleverne ikke overlades til sig selv samt at gruppearbejdet deles op i en række trin der har til formål at afskille ideudviklingen fra diskussionen.

1. Individuelt: I 1-2-gruppemodellen arbejder eleverne først individuelt. Det giver den enkelte elev lejlighed til at tænke over opgaven og få ideer til at arbejde med den alene - uden at blive påvirket af de andre i gruppen. På den måde bliver det lettere at holde fokus på opgaven og diversiteten i gruppens ideer bliver større. Vi opnår derudover at alle elever bidrager - også de mere introverte og generte.

2. CO-creation i par: Efter det individuelle arbejde fortsætter eleverne med at dele deres ideer 2&2 mens de ukritisk bygger videre på dem. Dette trin holder flere ideer i live i længere tid og det giver den enkelte elev en oplevelse af at kunne bidrage til gruppens arbejde, hvilket også skaber mere trivsel i gruppen.

3. CO-creation i grupper: Til sidst arbejdes i hele grupper på 3-4, hvor der er endnu mere viden til rådighed, som kan deles og bidrage til en bedre forståelse. Det er lettere for eleverne at holde fokus, når de er alene eller i makkerpar, end når de er i en gruppe på 3-4. Derfor kan det være for svært at starte med dette trin. Samtidigt er det vanskeligere at være passiv, når man arbejder i makkerpar, end når man arbejder i grupper. Efter trin 3 har gruppen 3-4 unikke ideer der har fået tilført både viden og ideer så de nu er tydeligere og lettere at forholde sig til.

Man kan vælge at stoppe arbejdet efter trin 3, hvor eleverne har CO-created på hinandens unikke ideer. Det bruges hvis formålet er at eleverne arbejder kreativt sammen om individuelle opgaver. Hvis formålet derimod er at gruppen arbejder på en fælles gruppeopgave kalder det på Det Kreative Gruppearbejde. Så er der endnu to trin tilbage.

4. Diskussion og vurdering: Det er her meget "almindeligt" gruppearbejde starter. Typisk får én (stærk/ekstrovert) elev en ide som gruppen så diskuterer og vurderer. Andre (/introverte/forsigtige) elevers ideer kommer ikke nødvendigvis på banen og diskussionsformen dræber gerne ideer der falder udenfor normen. Det man vinder ved at starte med trin 1, 2 og 3 er et meget større ide- og videns grundlag at starte diskussionen på.

5. Beslutninger: På baggrund af diskussioner og vurderinger beslutter gruppen sig for en løsning. Ved at indlede gruppearbejdet med trin 1, 2 og 3 har man sikret at flere ideer er "blevet hørt" og har fået en chance for at vise deres potentialet. Beslutningsgrundlaget er ganske enkelt blevet større end hvis man starter gruppearbejdet direkte på trin 4. Det medfører naturligt bedre beslutninger.

Facilitering af gruppearbejde: Det er meget vigtigt at Det Kreative Gruppearbejde faciliteres af læreren. Læreren bestemmer hvor lang tid der er til hvert trin og holder eleverne i hånden gennem hele processen. Ellers risikerer man at eleverne vender tilbage til gamle vaner med gruppearbejdet.

Hvis du vil vide mere om pædagogikken bag 1-2-gruppe -  så læs og se mere om Creative Platform Learning i menuen til højre. F.eks. hvordan du kan indrettet lokalet så det hjælper eleverne med at holde fokus på opgaven.

Se video med workshop om Det Kreative Gruppearbejde med 1-2-gruppe modellen herunder (1 time men modellen præsenteres de på første 7 minutter)

 

DOWNLOAD EKSEMPLER PÅ ANVENDELSE AF 1-2-GRUPPE HER

POWER POINT TIL 1, 2, GRUPPE SÅ DU KAN LAVE DINE EGNE FORLØB MED KREATIVT GRUPPEARBEJDE HER